Підпишись на наші новини!



БЛОГ: КЛЮЧОВІ ТРЕНДИ ФІЛАНТРОПІЇ - 2013

Директор Фонду братів Кличків Ганна Старостенко розповіла у своєму блозі на delo.ua про ключові тренди і головні ризики філантропії в 2013 році, а також про нові можливості. Приміром, Фонд нещодавно запустив у Facebook "кнопку" для збору пожертвувань.


Ключові тренди приватної філантропії у 2013 році


Ключовим фактором, який вплине на подальший розвиток філантропії, стане новий підхід до розуміння її суті. Сьогодні у світі існує тенденція до визначення філантропії не лише як синоніму класичної благодійності - допомоги нужденним людям, але і як інструменту системних соціальних змін. Таким чином, найвищим ступенем філантропії стане системна довгострокова зміна суспільства шляхом пошуку кореня проблеми і механізмів його усунення. Іншими словами: дати голодному рибу - це класична благодійність, дати вудочку і навчити ловити рибу - це сучасна філантропія.


Про інновації у філантропії - в стратегії, інструментарії та моделях фінансування


У 2013-му для філантропії особливо актуальним буде питання пошуку нових джерел фінансування і нових форм їх акумуляції. Стрімко зростатиме число інновацій у благодійному фінансуванні, благодійних сервісів, які допомагають благодійникам найбільш ефективно перераховувати кошти. Фонд братів Кличків якраз нещодавно запустив унікальний для України сервіс - "кнопку" в соціальній мережі Facebook, за допомогою якої можна пожертвувати кошти на обраний проект Фонду.


Також актуальним буде організаційне зміцнення та підвищення ефективності роботи самих благодійних організацій та фондів: у боротьбі за фінансовий ресурс переможуть найбільш публічні та прозорі, адже донори хочуть розуміти, на що йдуть їхні гроші. Приміром, Фонд братів Кличків регулярно звітує про свої проекти і фінансові витрати, що дозволяє нам збирати одні з найбільших пожертвувань в Україні.


Ще одним трендом у сучасній філантропії є конструктивність і креатив - люди втомилися від постійних "страшилок" у вигляді соціальної реклами. Філантропія використовує нові методи, щоб "достукатися" до розумів і сердець, на приклад, телемарафони, масові флеш-моби, які привертають увагу до суспільно важливих питань, роблять сам процес допомоги цікавим і захоплюючим для того, щоб у всіх учасників процесу залишився приємний післясмак і бажання це повторити.


Про фактори позитивних змін


Одним із найважливіших факторів, здатних докорінно змінити "обличчя" благодійності, є використання бізнес-підходів у діяльності фондів. Благодійними організаціями прагнуть управляти як комерційними підприємствами, висуваючи високі вимоги до фінансової та суспільної ефективності їх роботи. Такий підхід буде сприяти переходу філантропічних фондів на якісно новий рівень.


Також в Україну приходить розуміння необхідності створення цільових фондів - ендаументів. Дохід від інвестування коштів такого фонду спрямовується до організації, яка його створила. Найбільш відомим ендаументом є Фонд Нобеля, який щорічно видає премії за рахунок відсотків від капіталу великого філантропа.


Про ризики 2013 року: які події не підуть на користь філантропії


Найбільшими викликами і загрозами для української філантропії є нестабільні економічна і політична ситуації. Аж ніяк не райдужна перспектива девальвації гривні і чергової економічної кризи змушують українців, навчених гірким досвідом 2008-го, затягувати пояси тугіше і відкладати гроші на "чорний день". Важко в такій ситуації пояснити людям необхідність жертвувати на благодійність. Тому актуальними стануть нові підходи до філантропії.


Наприклад, масовий збір коштів (краудфандінг) через інтернет. Якщо кожен другий українець пожертвує всього 2 гривні на якийсь проект - це буде майже 50 000 000 гривень. Уявіть, як такий масштабний проект може змінити життя всієї країни!


Свою ложку дьогтю додадуть і майбутні вибори (зокрема в Києві). Занадто велика ймовірність, що знову почнеться "гречкосійство", яке дискредитує саму ідею благодійності. Українські політики у боротьбі за владу дуже часто намагаються зробити благодійність розмінною монетою у політичній грі.


Після останніх виборів до Верховної Ради багато хто твердо впевнений, що просто так ніхто нікому ніколи не допомагає і за будь-яке благо треба розплачуватися: голосом, підтримкою, участю в агітаційних акціях або вивішуванням плакатів на балконах. Як з цим боротися? Благодійні організації повинні робити добрі справи системно.

Coordinate Projects Around the World